Tamro apteekkien apuna tuotevalikoimien laajentamisessa – ”Saimme tukea kehitystyöhömme”

7.6.2021 8:22
Ajankohtaista/Kumppanitarinat
Kumppanitarina_edustajayhteistyö

Apteekkimyynnin tuen palvelut ovat olleet pitkään tärkeä osa Tamron toimintaa. Espoon Tapiolan apteekin proviisori Sanna Tiainen on tyytyväinen yhteistyöhönsä Tamron apteekkiedustaja Eeva Räisäsen kanssa. Kun apteekki vuonna 2017 muutti uusiin tiloihin, apteekkiedustaja oli korvaamaton apu.

− Saimme Eevalta erittäin hyviä neuvoja, miten keskitämme ja laajennamme esimerkiksi suunhoidon tuotteiden ja kosmetiikan valikoimaamme, Sanna Tiainen kertoo.

Suunhoidon tuotteet ovat olleet pitkään yksi Tapiolan apteekin myyntivalteista – ja tuotteisiin ja niiden esillepanoon on uusissa tiloissa Kauppakeskus Ainoassa Espoossa edelleen panostettu.

− Ihmisten kokonaisvaltainen hyvinvointi on tärkeä osa apteekkimme toimintaa. Haluamme myydä laadukkaita ja testattuja tuotteita, joiden takana voimme aidosti seistä. Esimerkiksi hammastahnoissa kiinnitämme huomiota, etteivät ne kuluta turhaan hammaskiillettä, Tiainen jatkaa.

Kun apteekin sijainti muuttui, samalla myös asiakaskunta laajeni.

− Meillä käy yhä alueen iäkkäämpää väestöä, mutta muuton jälkeen asiakkainamme on paljon myös lapsiperheitä ja liikematkustajia. Uusi asiakaskunta loi uudenlaisen tarpeen ei-lääkkeellisten tuotevalikoimiemme kehittämiselle. Saimme Tamrolta tukea kehitystyöhömme, Tiainen jatkaa.

Apteekkiedustaja auttaa apteekkeja tuoteryhmähallinnassa ja osaamisen kehittämisessä

Apteekkiedustajat ovat olennainen osa Tamron toimintaa. Tamron kuusi apteekkiedustajaa ja myyntikentän myyntipäällikkö ovat apteekkien kumppaneita kaikissa Suomen yli 600 pääapteekissa ja niiden parissa sadassa sivuapteekissa. Edustajat auttavat apteekkeja menestymään ja kehittämään tuotevalikoimiaan.

Tamron apteekkiedustaja esittelee Tamron palveluita ja Tamron edustamien tuotesarjojen uutuuksia. Edustajien tuoteportfoliosta löytyy esimerkiksi kosmetiikkaa ja erilaisia hoitotuotteita muun muassa suun- ja haavanhoitoon sekä flunssaoireisiin.

Tuotteiden ja palveluiden esittelyn lisäksi edustaja auttaa kampanjoiden toteuttamisessa ja kouluttaa apteekin henkilökuntaa myös tuoteryhmien ja terapia-alueiden osalta. Hän auttaa tarvittaessa myös tuotteiden esillepanossa.

Edustaja on apteekin kontaktihenkilö Tamron suuntaan ja koordinoi apteekille tarvittavaa tukea myös Tamron tuotemyynti ja tuoteryhmähallinta -yksikön suunhoidon ja terveystuotteiden asiantuntijoilta ja tuoteryhmäpäälliköiltä – toisinaan myös brändipäämiesten asiantuntijoilta.

Normaalisti apteekkiedustaja ja apteekin työntekijät tapaavat kasvotusten säännöllisesti, mutta koronaepidemian aikana käytössä ovat olleet entistä vahvemmin etäkokousvälineet sekä puhelin. Myös koulutukset on järjestetty webinaareina ja etätapahtumina.

Koulutuksesta aina ajantasaista tietoa

Sanna Tiainen kiittelee, että Tamron apteekkiedustaja on kouluttanut heidän henkilökuntaansa mallikkaasti.

− Henkilökuntamme tulee tietää, mitä ainesosia ja ominaisuuksia tuotteemme sisältävät. Pidän tärkeänä, että he saavat riittävästi koulutusta, kun valikoimiimme tulee uusia tuotteita.

Tiaisen mukaan apteekit ja marketit ovat osin samoilla apajilla kosmetiikan sekä suun-, ihon- ja hiustenhoidon tuotteiden markkinoilla. Suuret kauppaketjut kykenevät kuitenkin useimmiten ostamaan tuotteita sisään suuremmat määrät. 

− Seuraamme tuotteiden menekkiä tarkasti. Pystymme kilpailemaan asiantuntevalla ja kokonaisvaltaisesti palvelevalla henkilökunnalla ja laadukkailla tuotteilla, Tiainen sanoo.

Tuotteen markkinoinnilla ja mainonnalla on merkitystä.

− Kun esimerkiksi jokin uutuustuote on ollut paljon esillä sosiaalisessa mediassa ja lehdissä, meille tulee paljon kyselyitä. Laajalla valikoimallamme pyrimmekin vastaamaan parhaamme mukaan asiakkaidemme tarpeisiin.

Näin apteekkiedustaja auttaa Tamron asiakkaita

"Olen työskennellyt Tamron apteekkiedustajana viitisen vuotta – ja Tapiolan apteekki on ollut yksi asiakkaistani alusta lähtien.

Apteekkiedustajan työssä apteekkiympäristön tuntemus ja asiakaslähtöisyys ovat suuressa roolissa. Kuuntelemme jokaisen asiakkaan toiveita tarkasti.

Asiakkaamme toivovat meiltä asiantuntijuuden lisäksi aktiivista otetta ja tiivistä yhteydenpitoa. Myyntityö on toki vuosien ja vuosikymmenien varrella muuttunut. Digitalisaatio on lisännyt tiedon saatavuutta niin apteekeissa kuin Tamron omassa organisaatiossakin.

Tapiolan apteekki on ollut innokas kehittämään toimintaansa ja haluaa tarjota asiakkailleen hyvän palvelun lisäksi kattavan tuotevalikoiman."

Eeva Räisänen

Tamron apteekkiedustaja