Jyväskylän Smila-pilottihankkeesta hyviä tuloksia: Lisää aikaa hoiva-asiakkaalle

11.6.2020 9:00
Ajankohtaista/Partner stories
Smila hoivapalvelu_Jyväskylä

Jyväskylän kotihoidossa on aloitettu Smila-pilottihanke. Pilotin tavoitteena on testata Smila-hoivapalvelun toimivuutta ja kehittää Smila-lääkeannostelijan toimintaa. Hankkeessa saadaan tärkeää tietoa siitä, miten Smila voi auttaa hoivahenkilöstöä käyttämään ajan hoivatyöhön. 

- Kaikkiaan laitteita tulee käyttöön 20, joista viimeiset heinäkuun aikana, palveluesimies Sanna Liljeroos kertoo.

Smila-hoivapalvelu on otettu vastaan hyvin ja se on käytössä lähinnä ikäihmisillä. Sanna Liljeroos kertoo, että asiakkaat ovat suhtautuneet uuteen teknologiaan myönteisesti.

- Smilaa osataan jo kysyä käyttöön, Liljeroos kertoo. Myös hoivahenkilöstö on ottanut Smilan hyvin vastaan. 

Smilan käyttöönotto sujuu hyvin 

Smila-laitteiden käyttöönotto on sujunut Jyväskylässä hyvin. Hoitajat ovat ensin miettineet, kelle asiakkaille Smila-hoivapalvelu sopisi, ja sen jälkeen laitteen käyttöön on kysytty asiakkaan lupa. 

Smila-koulutukset on koronarajoitusten aikana suoritettu etänä.

- Koulutusten jälkeen olemme voineet esittää kysymyksiä Tamron kouluttajille, ja olemme aina saaneet nopeasti vastaukset mahdollisiin pulmatilanteisiin, Sanna Liljeroos kertoo.

Myös kotihoidon esimiehet ovat suhtautuneet positiivisesti Smilaan. 

- Koulutuspäivät ovat aina järjestyneet kotihoidon kiireisenkin arjen keskellä loistavasti, Sanna Liljeroos kiittää.

Liljeroos kertoo, että kaksi sairaanhoitajaa työstää parhaillaan YAMK-opinnäytetyötä Smilan asiakaskokemuksesta. 

- Toivottavasti kuulemme sitten lisää siitä, miten Smila on otettu vastaan asiakkaiden keskuudessa, Liljeroos sanoo. 

Digitaaliset palvelut apuna kotihoidossa 

Koronatilanne on korostanut digitaalisten palvelujen roolia kotihoidossa entisestään. Smila-laitteita on kysytty yli tarpeen.

- Smiloja on tämänhetkisessä pilotissa saatavilla vain 20 kappaletta ja suuremmallekin määrälle olisi kysyntää, Sanna Liljeroos sanoo.

- Kyselyitä Smilan ja erilaisten etähoivapalvelujen käyttöön tulee jatkuvasti enemmän, Liljeroos jatkaa. Osa kotihoidon asiakkaista ei ole koronan takia halunnut hoitajia käymään, joten Smila ja etäkäynnit ovat olleet kotihoidon hyvänä apuna.

Smila-hanke on ollut palasten yhteensovittelua, mutta Sanna Liljeroos on kaikkiaan tyytyväinen meneillään olevaan pilottiin.

- Tämä on ollut hieno mahdollisuus ja oppimismatka uuteen, Liljeroos tiivistää.