Smila-hoivapalvelusta on ollut Muuramessa iloa niin kotihoidon henkilökunnalle kuin asiakkaille

Tekijä
Tea Mills, 21.9.2021 11:10
Ajankohtaista/Innovations
Seniori kotona kahvikuppi kädessä

Muuramen kotihoidolle tarjottiin mahdollisuutta osallistua Smila-pilottihankkeeseen maalis–elokuussa 2021. Nyt pilottihankkeen ollessa loppusuoralla, ovat palvelun hyödyt tulleet tutuiksi niin palveluntuottajan kuin kotihoidon asiakkaiden näkökulmasta. Keskeisin syy, miksi Muuramen kotihoidossa haluttiin osallistua hankkeeseen, on kaikilla hyvin tiedossa oleva haaste: ikääntyneiden määrä kasvaa, mutta hoitajien ei.

”Kotihoidossa tarvitaan yhä enemmän keinoja hoitaa käyntejä joustavammin”, kotihoidon esimies Sira Salo kertoo. ”Lääkerobotti mahdollistaa ikäihmisille hyvin paljon enemmän itsenäisyyttä ja omatoimisuutta, joten kotikäyntejä voidaan sovitella joustavammin ja jopa harventaa”, 

Helppokäyttöinen laite ei vaadi pitkää perehtymistä. Kokeilussa mukana olleita lääkerobotteja suunnattiin ensisijaisesti sellaisille kotihoidon asiakkaille, joilla on todettu haasteita lääkkeiden muistamisessa. Palveluntuottajan näkökulmasta pohdittiin, voitaisiinko kotikäyntejä järjestellä sujuvammin riippumatta lääkkeiden ottoajoista. Kun pilottiin valituilta asiakkailta oli saatu myöntävä vastaus, lääkerobottien käyttö opastettiin askel askeleelta. Ensimmäisellä annostelukerralla tukena oli Muuramen kotihoidon henkilökuntaa.

Muuramen kotihoidon kannalta on ollut erittäin tärkeää, että laitteen käyttö on ollut sekä henkilökunnan että asiakkaiden mielestä hyvin yksinkertaista:

”Helppokäyttöinen laite ei vaadi pitkää perehtymistä, sen pystyi myös sijaisille opastamaan vain muutamassa minuutissa”.

Teknisissä ongelmissa apua on saanut aina helposti Smila-hoivapalvelun tuesta. Lääkerobottien määrää halutaan kasvattaa Smila-laitteet ovat tuoneet Muuramen kotihoidon asiakkaille paljon iloa: ”Monet ovat olleet innoissaan uudesta laitteesta, tykänneet kun se juttelee ja vilauttaa hymynaamoja", kehuu Sira.

Uuden toimintatavan opettelusta asiakkaat ovat saaneetmyös onnistumisen kokemuksia”, Salo iloitseeKokeilun tuomien hyvien kokemuksien myötä Muuramen kotihoidossa halutaan ehdottomasti jatkaa Tamron tarjoaman Smila-hoivapalvelun käyttöä. Laitteita halutaan ottaa tulevaisuudessa käyttöön myös yhä useammalle ikäihmiselle. Muuramen kotihoidossa on noin 90 asiakasta, joista monelle Smilasta olisi paljon apua ja hyötyä. Lopullista laitteiden määrä arvioidaan yksilöllisten asiakastilanteiden ja -tarpeiden mukaan.

”Meille päällimmäiset edut ovat laitteen luotettavuus ja helppokäyttöisyys. Asiakas hyötyy ja me hyödymme, joten tuntuu itsestään selvältä, että haluamme jatkaa Smila-hoivapalvelun käyttöä Muuramessa”, Salo summaa.

Kysy lisää Smila-asiantuntijaltasi